هدف از متنوع سازی پرتفوی چیست؟

نویسنده :گروه تحلیل
انتشار :1402/07/10
زمان مطالعه :3 دقیقه
دسته‌بندی :بازار سرمایه
هدف از متنوع سازی پرتفوی چیست؟

هدف از متنوع سازی پرتفوی چیست؟

مقدمه:
پرتفوی سهام به مجموعه‌ای از سهام یا اوراق بهادار اطلاق می‌شود که یک سرمایه‌گذار در آن سرمایه‌گذاری می‌کند. با متنوع کردن پرتفوی سهام، سرمایه‌گذار می‌تواند ریسک خود را کاهش دهد.

اهداف متنوع سازی پرتفوی:
هدف از متنوع سازی پرتفوی سهام، تنوع بخشیدن به سهامداری و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری است.

مزایا متنوع سازی پرتفوی:
اگر یک سرمایه‌گذار تنها در یک شرکت سرمایه‌گذاری کند و این شرکت به دلیل عواملی مانند رکود اقتصادی یا مشکلات داخلی، عملکرد بدی داشته باشد، سرمایه‌گذار به طور کلی زیان خواهد کرد. با این حال، اگر سرمایه‌گذار پرتفوی سهام خود را متنوع کند و در چندین شرکت سرمایه‌گذاری کند، به ریسک پایین‌تری برای سرمایه‌گذاری خود دست خواهد یافت.

مثال:
فرض کنید یک سرمایه‌گذار تمام پول خود را در بخشی از بورس تهران، مانند بخش صنعت، سرمایه‌گذاری کند. در صورتی که این بخش به علت عواملی مانند رکود اقتصادی یا مشکلات داخلی، عملکرد بدی داشته باشد، سرمایه‌گذار به طور کلی زیان خواهد کرد. با این حال، اگر سرمایه‌گذار پرتفوی سهام خود را متنوع کند و در بخش‌های مختلفی از بورس تهران سرمایه‌گذاری کند، به ریسک پایین‌تری برای سرمایه‌گذاری خود دست خواهد یافت.

جمع بندی:
متنوع سازی پرتفوی می‌تواند با پخش سرمایه در دارایی‌های مختلف، در مدیریت ریسک به شما کمک کند. به طور کلی متنوع‌سازی سبد سرمایه، همواره به کاهش نوسانات و بازده کمک می‌کند. به عبارتی قرار دادن کل سرمایه در یک دارایی واحد، می‌تواند پرتفوی شما را در معرض ریسک بالا قرار دهد.

فایل پیوست
پربازدیدترین‌ها
مطالب مرتبط