مفهوم CAGR (نرخ رشد مرکب سالانه)

نویسنده :گروه تحلیل
انتشار :1404/02/03
زمان مطالعه :30 دقیقه
دسته‌بندی :مفاهیم حسابداری
مفهوم CAGR (نرخ رشد مرکب سالانه)

مفهوم CAGR (نرخ رشد مرکب سالانه) چیست؟

CAGR مخفف Compound Annual Growth Rate و به معنی نرخ رشد مرکب سالانه سرمایه‌گذاری در بورس می‌­باشد. CAGR میزان رشد سرمایه‌ی سرمایه‌گذار است که در اصطلاح به عنوان سود سالانه از آن یاد می‌­شود.

نرخ رشد مرکب سالیانه نشانگر چیست؟

نرخ رشد مرکب سالیانه، نرخ بازگشت سرمایه واقعی نیست، بلکه یک رقم نمادین است. در حقیقت این عدد توصیف‌کننده سرعت رشد یک سرمایه‌­گذاری است، با این احتساب که نرخ رشد در طی سال‌های دوره ثابت باقی بماند و مبلغ سود مجددا سرمایه‌گذاری شود.

نکات کلیدی

نرخ رشد مرکب سالیانه (CAGR) یکی از دقیق­‌ترین روش‌­ها برای محاسبه و تعیین بازده برای مواردی است که ارزش آن­‌ها در طول زمان دچار نوسان می‌­شود.

  • نرخ رشد مرکب سالیانه، میزان هموارسازی شده نرخ بازگشت را اندازه­‌گیری می­‌کند.
  • سرمایه‌­گذاران برای مقایسه عملکرد یک سهام نسبت به سهام دیگر گروه­‌ها می‌­توانند نرخ رشد مرکب سالیانه آن‌­ها را ارزیابی کنند.
  • نرخ رشد مرکب روش خوبی برای ارزیابی نحوه عملکرد سرمایه‌­گذاری‌­های مختلف در طول زمان یا در مقایسه با سایر معیارها است.
  • با این حال، CAGR نماینده خوبی برای انعکاس مقدار ریسک سرمایه­‌گذاری نیست .

چرا نرخ رشد بازار را محاسبه کنیم؟

شرکت‌­ها هنگام برنامه­‌ریزی پیش­رو به نرخ رشد بازار نگاه می­‌کنند. این برای شرکت‌­ها بسیار مهم است که بتوانند نرخ رشد بازار و اندازه بازار را در سال آینده پیش­‌بینی کند. سپس شرکت از آن برای تعیین اهداف رشد فروش یا سهم بازار خود در سال آینده و همچنین رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده استفاده می­‌کند. در نهایت نرخ رشد بازار بر جنبه‌­هایی مانند استراتژی بازاریابی انتخابی، هزینه­‌های تبلیغاتی و جریان نقدی تأثیر می‌­گذارد.

انتخاب استراتژی روند رشد بازار بر استراتژی رقابتی انتخاب شده تأثیر می­‌گذارد. به عنوان مثال، یک بازار رو به رشد نشان می‌­دهد که مشتریان و مبالغ بیشتری برای خرید در بازار وجود دارند. در نتیجه، شرکت شما شانس بیشتری برای ایجاد درآمد بدون اتخاذ یک استراتژی تهاجمی دارد استراتژی که با رقبا وارد رقابت شدید برای جذب مشتری بشوید.

از سوی دیگر، زمانی که رشد بازار کاهش می‌­یابد یا منفی است، مدیریت باید سیاست­‌های رقابتی سخت­‌تری را اتخاذ نماید. بنابراین، مدیریت باید یک استراتژی موثر اتخاذ کند تا حداقل موقعیت شرکت در بازار را حفظ کند.

گام‌های محاسبه نرخ رشد بازار: 

  1. یک پارامتر را به عنوان سنگ میزان و یا متریک انتخاب کنید: ابتدا معیاری را پیدا کنید که سازمان­‌های موجود در بازار هدف شما از آن برای محاسبه رشد بازار استفاده می­‌کنند. ازآن­جایی­‌که همه بازارها رشد را در آمارهای متعدد مشاهده می­‌کنند، می­‌توانید رشد را با در نظر گرفتن بیشترین آمار مربوط به اهداف خود و مشاهده این­که چگونه آن­‌ها در طول زمان تغییر کرده‌­اند، محاسبه کنید. برخی از معیارهایی که ممکن است استفاده کنید شامل درآمد، سهم بازار یا نرخ رشد قبلی دیگری است. انواع آماری که شما تصمیم می‌­گیرید محاسبه کنید، مشخص می­‌کند که چه جنبه­‌هایی از رشد یک کسب و کار را با این محاسبه بررسی می‌­کنید.
  2. یک مقدار شروع از یک دوره معین پیدا کنید: از داده‌ها و سوابق تاریخی برای یافتن مقدار شروع استفاده کنید. محاسبات رشد، نرخ رشد را در یک دوره خاص نشان می‌­دهد، بنابراین مقدار شروع را از ابتدای دوره‌­ای که می­‌خواهید رشد را برای آن محاسبه کنید انتخاب کنید. برخی از بازارها به دلیل تحولات ناگهانی با سرعت استثنایی رشد می‌­کنند، اما ارقام با فاصله چند ماه یا چند سال معمولا مفیدترین اطلاعات را به شما می­‌دهند.
  3. یک مقدار پایانی از پایان دوره پیدا کنید: تعیین کنید که می‌خواهید دوره محاسبه رشد را کجا قطع کنید و برای آماری که اندازه‌گیری می‌کنید یک رقم پایانی پیدا کنید. در یک زمینه تجاری عملی، تحلیلگران ممکن است ارزش فعلی را برای اعلام پایان رشد انتخاب کنند. در برخی موارد، یک مورخ یا یک تحلیلگر که رفتار بازار را در پاسخ به رویدادهای خاص در یک سازمان یا بازار بررسی می­‌کند، ممکن است چارچوب زمانی وسیع‌­تری را برای تحلیل نرخ رشد بازار انتخاب کند.
  4. از فرمول نرخ رشد بازار استفاده کنید: با استفاده از آماری که در مراحل قبل گرفته­‌اید، می‌­توانید از یک فرمول ساده برای محاسبه نرخ رشد استفاده کنید. مقدار پایانی را بگیرید و از مقدار اولیه کم کنید. سپس، نتیجه را بر مقدار شروع تقسیم کنید و حاصل را در 100 ضرب کنید. این به شما نرخ رشد آن آمار را در بازه زمانی به صورت درصد می­‌دهد، که سپس می­‌توانید از آن برای نشان دادن نرخ رشد بازار در آن جنبه استفاده کنید.