مفهوم CAGR (نرخ رشد مرکب سالانه) چیست؟
CAGR مخفف Compound Annual Growth Rate و به معنی نرخ رشد مرکب سالانه سرمایهگذاری در بورس میباشد. CAGR میزان رشد سرمایهی سرمایهگذار است که در اصطلاح به عنوان سود سالانه از آن یاد میشود.
نرخ رشد مرکب سالیانه نشانگر چیست؟
نرخ رشد مرکب سالیانه، نرخ بازگشت سرمایه واقعی نیست، بلکه یک رقم نمادین است. در حقیقت این عدد توصیفکننده سرعت رشد یک سرمایهگذاری است، با این احتساب که نرخ رشد در طی سالهای دوره ثابت باقی بماند و مبلغ سود مجددا سرمایهگذاری شود.
نکات کلیدی
نرخ رشد مرکب سالیانه (CAGR) یکی از دقیقترین روشها برای محاسبه و تعیین بازده برای مواردی است که ارزش آنها در طول زمان دچار نوسان میشود.
- نرخ رشد مرکب سالیانه، میزان هموارسازی شده نرخ بازگشت را اندازهگیری میکند.
- سرمایهگذاران برای مقایسه عملکرد یک سهام نسبت به سهام دیگر گروهها میتوانند نرخ رشد مرکب سالیانه آنها را ارزیابی کنند.
- نرخ رشد مرکب روش خوبی برای ارزیابی نحوه عملکرد سرمایهگذاریهای مختلف در طول زمان یا در مقایسه با سایر معیارها است.
- با این حال، CAGR نماینده خوبی برای انعکاس مقدار ریسک سرمایهگذاری نیست .
چرا نرخ رشد بازار را محاسبه کنیم؟
شرکتها هنگام برنامهریزی پیشرو به نرخ رشد بازار نگاه میکنند. این برای شرکتها بسیار مهم است که بتوانند نرخ رشد بازار و اندازه بازار را در سال آینده پیشبینی کند. سپس شرکت از آن برای تعیین اهداف رشد فروش یا سهم بازار خود در سال آینده و همچنین رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده استفاده میکند. در نهایت نرخ رشد بازار بر جنبههایی مانند استراتژی بازاریابی انتخابی، هزینههای تبلیغاتی و جریان نقدی تأثیر میگذارد.
انتخاب استراتژی روند رشد بازار بر استراتژی رقابتی انتخاب شده تأثیر میگذارد. به عنوان مثال، یک بازار رو به رشد نشان میدهد که مشتریان و مبالغ بیشتری برای خرید در بازار وجود دارند. در نتیجه، شرکت شما شانس بیشتری برای ایجاد درآمد بدون اتخاذ یک استراتژی تهاجمی دارد استراتژی که با رقبا وارد رقابت شدید برای جذب مشتری بشوید.
از سوی دیگر، زمانی که رشد بازار کاهش مییابد یا منفی است، مدیریت باید سیاستهای رقابتی سختتری را اتخاذ نماید. بنابراین، مدیریت باید یک استراتژی موثر اتخاذ کند تا حداقل موقعیت شرکت در بازار را حفظ کند.
گامهای محاسبه نرخ رشد بازار:
- یک پارامتر را به عنوان سنگ میزان و یا متریک انتخاب کنید: ابتدا معیاری را پیدا کنید که سازمانهای موجود در بازار هدف شما از آن برای محاسبه رشد بازار استفاده میکنند. ازآنجاییکه همه بازارها رشد را در آمارهای متعدد مشاهده میکنند، میتوانید رشد را با در نظر گرفتن بیشترین آمار مربوط به اهداف خود و مشاهده اینکه چگونه آنها در طول زمان تغییر کردهاند، محاسبه کنید. برخی از معیارهایی که ممکن است استفاده کنید شامل درآمد، سهم بازار یا نرخ رشد قبلی دیگری است. انواع آماری که شما تصمیم میگیرید محاسبه کنید، مشخص میکند که چه جنبههایی از رشد یک کسب و کار را با این محاسبه بررسی میکنید.
- یک مقدار شروع از یک دوره معین پیدا کنید: از دادهها و سوابق تاریخی برای یافتن مقدار شروع استفاده کنید. محاسبات رشد، نرخ رشد را در یک دوره خاص نشان میدهد، بنابراین مقدار شروع را از ابتدای دورهای که میخواهید رشد را برای آن محاسبه کنید انتخاب کنید. برخی از بازارها به دلیل تحولات ناگهانی با سرعت استثنایی رشد میکنند، اما ارقام با فاصله چند ماه یا چند سال معمولا مفیدترین اطلاعات را به شما میدهند.
- یک مقدار پایانی از پایان دوره پیدا کنید: تعیین کنید که میخواهید دوره محاسبه رشد را کجا قطع کنید و برای آماری که اندازهگیری میکنید یک رقم پایانی پیدا کنید. در یک زمینه تجاری عملی، تحلیلگران ممکن است ارزش فعلی را برای اعلام پایان رشد انتخاب کنند. در برخی موارد، یک مورخ یا یک تحلیلگر که رفتار بازار را در پاسخ به رویدادهای خاص در یک سازمان یا بازار بررسی میکند، ممکن است چارچوب زمانی وسیعتری را برای تحلیل نرخ رشد بازار انتخاب کند.
- از فرمول نرخ رشد بازار استفاده کنید: با استفاده از آماری که در مراحل قبل گرفتهاید، میتوانید از یک فرمول ساده برای محاسبه نرخ رشد استفاده کنید. مقدار پایانی را بگیرید و از مقدار اولیه کم کنید. سپس، نتیجه را بر مقدار شروع تقسیم کنید و حاصل را در 100 ضرب کنید. این به شما نرخ رشد آن آمار را در بازه زمانی به صورت درصد میدهد، که سپس میتوانید از آن برای نشان دادن نرخ رشد بازار در آن جنبه استفاده کنید.