آشنایی با گواهی سپرده سکه طلا

نویسنده :گروه تحلیل
انتشار :1402/04/19
زمان مطالعه :7 دقیقه
دسته‌بندی :بورس کالا
آشنایی با گواهی سپرده سکه طلا

آشنایی با گواهی سپرده سکه طلا

بسیاری از افراد به اشتباه فکر می‌کنند که بازار بورس صرفا ابزاری برای انجام معاملات و خرید و فروش سهام شرکت‌ها است. البته که در گذشته در این بازار تنها معاملات سهام انجام می‌‌شد و امروزه نیز بیشتر حجم معاملات مربوط به سهام است، اما با گذشت زمان و پیشرفت و توسعه بازارهای مالی در کشور ما، بازار بورس معاملات سایر ابزارهای مالی را نیز شامل می‌شود. در حال حاضر تنوع بسیاری در این بازار وجود دارد که از جمله آن می‌توان به معاملات اوراق مشارکت، اخزا، اوراق اجاره، صکوک، معاملات بورس کالا، ابزار مشتقه و آتی و همچنین گواهی سپرده کالایی اشاره کرد.یکی از ابزارهایی که در سال‌های اخیر (از سال ۱۳۹۴) برای رفاه حال سرمایه‌گذاران، افزایش امنیت سرمایه‌گذاری، و به منظور شفافیت و کشف قیمت رسمی سکه ایجاد شده، گواهی سپرده سکه طلا است. در این مقاله قصد داریم ضمن معرفی گواهی سپرده سکه طلا، با نحوه انجام معاملات آن نیز آشنا شویم.

تعریف گواهی سپرده سکه طلا
به طور کلی گواهی سپرده کالا ورقه‌ای است که بیانگر مالکیت دارنده آن بر کالای سپرده شده به یک انبار است و پشتوانه آن نیز رسیدی است که توسط انباردار پس از تحویل آن صادر می‌گردد. پس لازم است که مقدار کالا و مکان انبار در گواهی سپرده ذکر شود.برای گواهی سپرده سکه، کالای مورد نظر یعنی سکه در انبار بورس کالای ایران واقع در خزانه‌داری بانک مربوطه نگهداری می‌شود. در این انبار پس از تأیید اصالت سکه، گواهی سپرده سکه طلا صادر خواهد شد. سکه مورد تأیید این انبار می‌بایست تمام بهار آزادی، با وزن 133/8 گرم و عیار 22 (درصد خلوص 900 از 1000) باشد.

نحوه انجام معاملات گواهی سپرده سکه
سازمان بورس و اوراق بهادار تهران از سال ۱۳۹۴ و برای افزایش شفافیت و امنیت معاملات سکه، معاملات گواهی سکه در سیستم معاملات را راه‌اندازی کرد. قدم اول برای انجام این معاملات دریافت کد بورسی از یک کارگزار است. پس از اخذ کد بورسی سرمایه‌گذار می‌تواند به صورت حضوری (با مراجعه به کارگزار) و یا به صورت آنلاین با استفاده از سامانه معاملات آنلاین به معامله گواهی سپرده سکه طلا بپردازد.
شما می‌توانید با کلیک بر روی تصویر ذره‌بین و جستجوی عبارت “سکه” در سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران به نشانی http://tsetmc.ir، آخرین اطلاعات مربوط به معاملات گواهی سکه طلا را به صورت لحظه‌ای دنبال کنید.

  • توجه کنید که در سامانه معاملات هر سکه معادل 100 واحد معاملاتی در نظر گرفته می‌شود. بنابراین قیمتی که در سامانه نمایش داده می‌شود یک صدم قیمت سکه بهار آزادی خواهد بود. بنابراین برای خرید مثلا 4 سکه، باید 400 واحد معاملاتی را در سفارش خود لحاظ کنید. لازم به ذکر است که دامنه نوسان معاملات گواهی سکه 5% می‌باشد.ساز و کار معاملات گواهی سپرده سکه همانند سهام است. پس از سفارش‌گذاری در سیستم معاملات فرایند خرید و فروش در لحظه انجام شده و تعداد واحدهای معاملاتی در حساب سرمایه‌گذار منظور می‌گردد. زمان معاملات گواهی سکه از ساعت 12:00 تا 15:00 روزهای کاری بوده و از ساعت 11:45 تا 12:00 نیز مرحله پیش‌گشایش انجام می‌گردد.

نحوه تحویل سکه فیزیکی خود به جای نگهداری در منزل به خزانه
همان‌طور که گفته شد گواهی سپرده سندی است که مالکیت یک فرد بر تعداد مشخصی سکه را نشان می‌دهد. دارندگان سکه فیزیکی می‌توانند با همراه داشتن مدارک شناسایی به خزانه بانک مربوطه مراجعه کرده و ضمن تحویل سکه‌های خود، گواهی سپرده را دریافت نمایند. پس از یک روز و با اعتبارسنجی سکه‌ها قبض انبار صادر می‌شود. دارنده این قبض می‌تواند با مراجعه حضوری به کارگزار و یا به صورت آنلاین اقدام به فروش این گواهی نماید.
مبلغ مورد نظر پس از یک روز قابل برداشت از حساب خواهد بود.

دریافت سکه به صورت فیزیکی قبل و یا در زمان سررسید
دارندگان گواهی سپرده سکه نیز می‌توانند با در دست داشتن مدارک شناسائی خود، پس از یک روز از خرید، بسته به اینکه گواهی سپرده را از کدام بانک خریده¬اند، به خزانه آن بانک مراجعه کرده و با ارائه گواهی، سکه‌های خود را دریافت نمایند.همچنین ساعت مراجعه به خزانه جهت دریافت و یا تحویل سکه به انبار از ساعت ۸ تا ۱۶ روزهای کاری است. توجه کنید که اگر سکه‌ها پس از ساعت ۱۲ به انبار تحویل داده شود، صدور قبض به جای یک روز، پس از دو روز کاری انجام می‌گردد.

کارمزد و هزینه‌ها
توجه کنید که هنگام تحویل، به ازای هر سکه مبلغ 20،000 ریال جهت کارشناسی سکه دریافت می‌شود.همچنین هزینه انبارداری به ازای هر روز برای هر سکه 700 ریال است.
کارمزد معاملات نیز 0۰125/0 ارزش معامله جهت هر خرید یا فروش خواهد بود و بر خلاف معاملات سهام که هنگام فروش 5/0 % از ارزش معامله به عنوان مالیات کسر می‌شود، هیچ‌گونه مالیاتی برای معاملات سکه در نظر گرفته نشده است.

نحوه انجام معاملات و خرید و فروش گواهی سپرده سکه
سامانه معاملات آنلاین که در تصویر ذیل نحوه ثبت سفارش خرید قابل مشاهده می‌باشد. همچنین امکان ثبت سفارش از طریق سامانه آفلاین، مراجعه حضوری و کال سنتر نیز فراهم می‌باشد.

 

چرا به جای سکه، گواهی سپرده بخریم؟
همان‌طور که گفتیم گواهی سکه ورقه‌ای است که نشان‌دهنده مالکیت فرد بر تعداد مشخصی سکه است. لذا هیچ تفاوتی با سکه فیزیکی نداشته و حتی از نظر ضریب امنیت در نگهداری و حمل و نقل مزایای بسیاری نسبت به سکه فیزیکی دارد. به جز این موارد خرید و فروش گواهی سکه مزایای بسیار دیگری دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است :
•    کارمزد بسیار پایین نسبت به معامله در صرافی‌ها
•    معافیت مالیاتی
•    قابلیت وثیقه‌گذاری برای دریافت تسهیلات
•    عدم نیاز به مراجعه حضوری و حمل فیزیکی
•    انتقال نقدینگی به بازار قابل رصد و قانونی
•    از بین رفتن ریسک سرقت با توجه به با نام بودن گواهی
نکته مهم اینکه برای معاملات گواهی سپرده نیازی به گرفتن کد بورس کالا نیست و میتوان تنها با داشتن همان دسترسی معاملات آنلاین سهام نسبت به خرید و فروش گواهی سپرده سکه اقدام کرد.

فایل پیوست
پربازدیدترین‌ها
مطالب مرتبط