عرضه چیست؟

نویسنده :گروه تحلیل
انتشار :1403/02/11
زمان مطالعه :3 دقیقه
دسته‌بندی :بازار سرمایه
عرضه چیست؟

عرضه چیست؟

عرضه یک مفهوم اقتصادی است که مقدار کل کالاها یا خدمات خاصی که برای مصرف­ کننده موجود است را توصیف می‌کند. عرضه می‌تواند به مقدار موجود در یک قیمت خاص یا مقدار موجود در یک محدوده خاص از قیمت­ ها اشاره کند. اگر قیمت محصولات افزایش یابد، فروشندگان و عرضه­ کنندگان برای کسب سود بیشتر، مقادیر بیشتری از آن را به بازار ارائه می‌کنند. 

میزان عرضه به مقدار تقاضا و تغییرات قیمت محصول بستگی دارد. اگر مقدار تقاضا را ثابت در نظر بگیریم، زمانی افزایش عرضه در بازار اتفاق می‌افتد که فروشنده یا ارائه دهنده بتواند با سود بالاتری کالای خود را به فروش برساند.

عوامل زیر می‌توانند عرضه را تحت‌تأثیر قرار دهند:

  • توانایی تولید: توانایی تولید، مقایسه‌ی خروجی محصول و ورودی منبع است. در صورت افزایش تقاضای بازار، تولیدکنندگان برای تأمین عرضه‌ی بیش‌تر، تولید را افزایش می‌دهند.
  • هزینه‌های تولید: هزینه‌هایی مانند مصالح، دست‌مزد کارمندان و خدماتی مثل آب و برق هستند. اگر هزینه‌ی تولید بالا باشد، قیمت بازاری محصول افزایش می‌یابد. اگر بازار بتواند قیمت‌های بالا را حفظ کند، عرضه افزایش پیدا می‌کند؛ در غیر این­صورت، عرضه کاهش می‌یابد.
  • دردسترس‌‌ بودن مواد: دردسترس‌ بودن مواد اولیه‌ی ارزان‌قیمت می‌تواند به افزایش تولید و عرضه‌ی محصولات کمک کند. اگر مواد اولیه به‌راحتی در دسترس نباشند یا خیلی گران باشند، تولید کاهش می‌یابد و در‌ نتیجه، عرضه به بازار کاهش پیدا می‌کند.
  • زنجیره‌‌ی تأمین: تولید‌کننده باید در هر مرحله از فرایند تولید، از مرحله‌ی خرید مواد اولیه گرفته تا تولید محصول و انتقال آن به مرحله‌ی وابسته به بازار، از یک زنجیره تأمین مدیریت‌شده، مقرون‌‌به‌صرفه و قابل‌اطمینان برخوردار باشد. این امر باعث می‌شود که بازار کارآمدی برای تأمین تقاضای مصرف‌کننده فراهم شود.
  • رقبا: در مفاهیم عرضه و تقاضا باید دانست که رقبا برخی از شرکت‌ها هستند که محصول یا خدمات یکسانی را با قیمتی مشابه تولید می‌کنند. اگر مشتریان گزینه‌های مختلفی را انتخاب کنند، رقبا می‌توانند تولید بیش‌تری از محصولات را با قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تری به بازار عرضه دهند تا کار شرکت رقیب را دشوار کنند. ممکن است آن‌ها تولید را کاهش دهند یا در کالاهای دیگر تنوع ایجاد کنند تا با مزیت رقابتی به‌دست‌آمده، نتیجه‌ی بهتری در بازار داشته باشند.
پربازدیدترین‌ها
مطالب مرتبط