سال مالی چیست؟

نویسنده :گروه تحلیل
انتشار :1403/03/21
زمان مطالعه :7 دقیقه
دسته‌بندی :مفاهیم اقتصادی
سال مالی چیست؟

سال مالی چیست؟


سال مالی شرکت، یک بازه 12 ماهه با آغاز و پایان مشخص برای ارائه تمام صورت‌های مالی مانند تراز‌نامه، سود و زیان و گردش وجوه نقد است و هر شرکت بازه زمانی خاصی را برای ارائه گزارش فعالیت‌های مالی خود در نظر می‌گیرد. این گزارشات تاثیر مهمی در تصمیم‌گیری افراد برای خرید سهام آن شرکت در بورس دارند.
طبق قوانین موجود، شرکت‌ها موظف هستند مجمع عمومی عادی سالیانه خود را حداکثر تا چهار ماه بعد از اتمام سال مالی، تشکیل دهند. همچنین مطابق با آخرین اصلاحیه اساسنامه ناشران ثبت شده نزد سازمان بورس، لازم است سود نقدی سهامداران نیز حداکثر تا چهار ماه بعد از تشکیل مجمع عمومی سالیانه پرداخت شود.
چرا سال مالی برای شرکت‌های مختلف متفاوت است؟
همان‌طور که اشاره شد، آغاز و پایان سال مالی برای شرکت‌های مختلف متفاوت است و براساس نوع فعالیت شرکت مشخص می‌شود. سال مالی بیشتر شرکت‌های حاضر در بورس متناسب با سال تقویمی بوده و از ابتدای فروردین تا انتهای اسفند در نظر گرفته می‌شود؛ اما بازه‌های 12 ماهه دیگری نظیر ابتدای مهر تا پایان شهریور سال بعد و همچنین ابتدای دی تا پایان آذر سال آینده نیز ممکن است سال مالی برخی از شرکت‌ها باشد.
شرکت‌ها می‌توانند با برگزاری مجمع فوق‌العاده، زمان آغاز و پایان سال مالی خود را به بازه جدیدی تغییر دهند که می‌تواند ناشی از تغییر استراتژی آن‌ها باشد.
گزارش میان‌دوره‌ای به چه معنا است؟
شرکت‌ها علاوه بر ارائه گزارشات سالانه براساس سال مالی، لازم است تا گزارش‌های دیگری را با عنوان گزارشات میان‌دوره‌ای برای استفاده‌کنندگان این گزارش‌ها (داخلی و خارجی) جهت سرمایه گذاری در بورس، منتشر کنند. اجزای گزارشات میان‌دوره‌ای به 4 دسته تقسیم می‌شوند: صورت حساب سود و زیان، صورت سود و زیان جامع، صورت گردش وجوه نقد، ترازنامه.
این گزارش‌ها در بازه‌های زمانی 3، 6 و 9 ماهه منتشر می‌شوند که به هرکدام از این بازه‌ها یک دوره مالی گویند.

پربازدیدترین‌ها
مطالب مرتبط