شرکت چیست؟

نویسنده :گروه تحلیل
انتشار :1403/04/03
زمان مطالعه :5 دقیقه
دسته‌بندی :مفاهیم قانون تجارت
شرکت چیست؟

شرکت چیست؟

شرکت در لغت به معنای شریک شدن در مال یا کاری است. در اصطلاح حقوقی، شرکت به قراردادی گفته می­ شود که بر مبنای آن شرکا سود حاصل از شرکت را بین خودشان تقسیم می ­کنند. انواع شرکت­ ها عبارتند از: شرکت تجاری و شرکت مدنی. همچنین، شرکت تجاری، خود به هفت قسم تقسیم می ­گردد: شرکت سهامی، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی، شرکت مختلط غیر سهامی، شرکت مختلط سهامی، شرکت نسبی و شرکت تعاونی تولید و مصرف.

درواقع شرکت به اجتماع دو یا چند شخص حقیقی گفته می‌شود که به منظور اجرای هدفی خاص در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. این شرکت‌ها که به منظور عملیات تجاری در کنار یکدیگر قرارگرفته‌اند در نهایت سودی را دریافت می‌کنند. از طرفی شرکت‌هایی وجود دارند که هدف از تاسیس آنها تجارت نیست که به آنها شرکت‌های حقوقی یا مدنی گفته می‌شود.

انواع شرکت: تجاری و مدنی

شرکت تجاری، من جمله شرکت دانش­ بنیان، به عنوان یکی از انواع شرکت ­ها، قراردادی است که میان موسسان شرکت منعقد گردیده و به موجب آن، اجتماع موسسان شرکت، از شخصیت حقوقی مستقل از آن موسسان برخوردار می ­گردد. اساس­نامه یا شرکت­نامه متعلق به این شرکت باید ثبت شده و تابعیت شرکت تجاری و اقامتگاه آن، همانند اشخاص حقیقی به رسمیت شناخته می­ شود. همچنین موضوع فعالیت شرکت تجاری، لزوما باید یکی از فعالیت­ های تجاری که در ماده 2 قانون تجارت ذکر گردیده، باشد. شرکت تجاری، با اراده سهام­داران و شرکا تحت شرایط خاصی، قابل انحلال بوده و ورشکستگی شرکت نیز موجب انحلال آن می­ گردد. همچنین، تحت شرایطی می­ توان اقدام به ادغام شرکت نمود .

شرکت مدنی، شامل شرکت قهری و اختیاری، عبارت است از اجتماع حقوق دو یا چند مالک در یک شیء واحد. از آنجا که این نوع از شرکت، دارای شخصیت حقوقی مستقل از شرکا نبوده، در مرجع ثبت شرکت­ ها نیز ثبت نمی ­شود. بنابراین، برخلاف شرکت تجاری، فاقد تابعیت و اقامتگاه می ­باشد. شرکت مدنی با افراز و تقسیم مال مشترک میان شرکا منحل می ­گردد.

پربازدیدترین‌ها
مطالب مرتبط