تقاضا چیست؟

نویسنده :گروه تحلیل
انتشار :1403/03/05
زمان مطالعه :10 دقیقه
دسته‌بندی :مفاهیم اقتصادی
تقاضا چیست؟

تقاضا چیست؟

تمایل به خرید و کسب کالا یا خدمتی خاص، به­ طوری که تقاضاکننده ابزار مناسب و لازم جهت انتقال مالکیت و پول را در اختیار داشته باشد، تقاضا گویند. به عبارت دیگر تنها زمانی تقاضاکننده توان دستیابی به کالای مورد نظر را خواهد داشت، که پول در اختیار داشته باشد. همچنین تقاضا، مبیّن کل وضعیت امکانات فردی است که وی را قادر به خرید کالاها در قیمت‌های متفاوت می‌نماید و با فرض ثابت بودن سایر شرایط، بیان می‌کند که چه ارتباطی میان جهت و مقدار درخواستی کالا وجود دارد. به زبان ساده­تر، تقاضا به تعداد کالاهایی گفته می‌شود که مصرف‌کنندگان می‌خواهند آن‌ها را بخرند و قدرت خرید آن‌ها را با قیمت‌های مختلف دارند. 

:برخی از عوامل مؤثر بر تقاضا

  • قیمت محصول: با افزایش قیمت کالا، تقاضای مصرف‌کننده برای آن کاهش می‌یابد. مردم کالاهای گران‌قیمت را کم‌تر می‌خرند و گزینه‌های کم‌هزینه‌ی دیگری را به جای آن‌ها پیدا می‌کنند.
  • درآمد خریدار: درآمد خریدار قدرت خرید و تقاضای محصول را در روند عرضه و تقاضا تعیین خواهد کرد. افزایش درآمد باعث افزایش قدرت خرید و افزایش تقاضا خواهد شد؛ هم‌چنین، بین درآمد و کیفیت محصول هم‌بستگی وجود دارد. به این معنی که تقاضا برای کالاهای باکیفیت با افزایش درآمد، افزایش می‌یابد.
  • اولویت خریدار: تغییر گرایش‌ و مُدها و هم‌چنین تغییر در آداب و رسوم اجتماعی در سلیقه‌ی مصرف‌کنندگان برای خرید محصولات تأثیر می‌گذارد. از محصولات محبوب تقاضای بیش‌تری می‌شود، اما با تغییر گرایش‌ها این تقاضا به سرعت تغییر خواهد کرد؛
  • انتظار خریدار: اگر خریداران معتقد باشند که در آینده‌ی نزدیک این محصول کم‌یاب، غیرقابل‌دسترس یا گران خواهد شد، تقاضا برای آن محصول افزایش می‌یابد.
  • کالاهای جایگزین: در فرایند عرضه و تقاضا اگر کالای خاصی گران شود، تقاضا برای کالاهای جایگزین افزایش پیدا می‌کند.
  • محصولات مکمل: در مورد محصولات مکمل، ممکن است افزایش قیمت یکی به کاهش تقاضا برای دیگری منجر شود، زیرا افزایش قیمت، استفاده‌ی هم‌زمان از هر دو محصول را دشوار خواهد کرد؛ به عنوان مثال، اگر قیمت کارتریج‌های چاپی دو برابر شود، استفاده از چاپ‌گرها نیز گران خواهد شد و تقاضای چاپ‌گرها کاهش خواهد یافت.
  • اندازه‌‌ی بازار: اندازه‌ی بازار تعیین‌کننده‌ی تعداد خریدارانی‌ست که محصولات موجود را می‌خرند. اگر اندازه‌ی بازار کم باشد، تعداد خریداران محدود بوده و تقاضای کالاها کاهش پیدا می‌کند.
پربازدیدترین‌ها